Hard work beats talent, until talent decides to work hard
There is no such thing as being good, you’re just trained or untrained
Craft is about control, not about beauty
06
okt

Living Lyrics 3: Expressiviteit

Als zanger en acteur heb je de mogelijkheid om je gedachten en gevoelens te verwoorden door middel van de taal. Anders dan in instrumentale muziek kan emotie door middel van taal specifiek worden gemaakt en om die reden heb je ook de verantwoordelijkheid om alle expressieve kracht van de tekst te gebruiken. In de vorige twee artikelen hebben we het gehad over het verstaan en begrijpen op intellectueel niveau. In dit slotstuk duiken we nog dieper in de communicatie tussen de zanger en het publiek, en onderzoeken we welke expressieve mogelijkheden er zijn binnen dictie om de totale boodschap van de zanger/acteur congruent en maximaal over te brengen aan het publiek. Liedteksten kunnen namelijk zo dood blijven als ze zijn op papier, of kunnen tot leven worden gewekt door de virtuositeit van de acteur.

“Whatever the style of writing, the actor has to find the right energy for that particular text; if his energy becomes too inward and controlled the words become dull; if he presses too much energy out the words will be unfocussed and the thought will be generalized. Either way the result is that the speaking of text or dialogue is too often not as alive or remarkable as the imagination that is feeding it.” (Berry, 2000)

Het gaat hierbij niet om ‘interessant klinken’. Het gaat erom dat je de woorden en zinnen binnendringt zodat jij én je publiek daar op kunnen reageren.

Woordsubstantie
Zoals gezegd hebben we het tot nu toe gehad over verstaan en begrijpen op intellectueel niveau. Nu zijn woorden niet alleen intellectueel maar ook zintuigelijk. Anders gezegd: woorden weerspiegelen niet alleen hun betekenis, maar vaak ook het idee of gevoel erachter. Denk bijvoorbeeld aan ‘stil’, ‘streng’ en ‘lief’.
Verschillende klanken hebben een verschillende expressieve kracht. Zo is er een duidelijk verschil tussen de scherpe percussieve klank van een /p/, /t/ of /k/; de zwaardere knallen van een /b/ of /d/; de vibrerende /v-h-z/ en de hissende /f/ en /s/. Deze klanken hebben een zintuigelijk effect op zowel de spreker als de luisteraar.
Er zijn geen vaste regels over hoe je deze moeten gebruiken, maar het is wel een gereedschap dat je moet onderzoeken. Hiermee is de zanger expressiever, maar daarnaast geven deze klanken ook een kijkje in de verbeelding van de schrijver en de belevingswereld van het personage, daar de klanken vaak bewust zo zijn gekozen.
De energie van een woord staat dus vaak in relatie tot zijn betekenis. In The Actor and The Text (Berry, 2000,) wordt hierom het belang aangegeven van het bewustzijn van het verschil in lengte tussen verschillende klinkers, medeklinkers en combinaties daarvan. Tekst op zo’n gedetailleerde manier bestuderen is slechts op papier lastig. De manier om woorden meer leven en kleur te geven is niet door de zanger harder te laten nadenken over de betekenis, maar om de taal in actie te voelen en de energie te laten ervaren terwijl hij de woorden uitspreekt. Deze energie wordt overigens pas echt gevonden als deze verbale componenten samenvallen met metrum, ritmiek en betekenis. Het gaat daarbij niet alleen om intellectuele concepten als assonantie, alliteratie en onomatopeeën. Het doel is dat er instinctief gereageerd wordt op de taalklanken zodat de betekenis er niet uit hoeft te worden geduwd.

Attitude en emotie
Die betekenis bestaat niet slechts uit de inhoud van de tekst. Naast dat je als acteur een inhoudelijke boodschap communiceert, communiceer je ook je houding ten opzichte van die boodschap. Met behulp van prosodie kan de spreker uitdrukken welke houding dat is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vertraging van spreektempo om ironie of sarcasme uit te drukken. De signalering van attitude en emotie berust vooral op de manier waarop een gekozen beweging wordt uitgesproken (groter, kleiner, sneller, langzamer), meer dan op de beweging zelf: adem kan hoorbaarder zijn, accenten kunnen verplaatsen, groter of kleiner zijn, medeklinkers kunnen meer of minder aanwezig zijn. Hiermee vergroot je direct de expressiviteit van je tekstbehandeling.
Net als bij de fraseringsverschijnselen en accentueringsverschijnselen zoals besproken in deel 2 van dit drieluik, zit de moeilijkheid ‘m niet in de bewegingen zelf, maar in het bewust inzetten van die bewegingen. Onthoud dat deze prosodische verschijnselen vanzelfsprekend zijn in dagelijkse spraak, maar vaak verdwijnen zodra je gaat zingen. Alleen het denken aan en voelen van attitude en emotie volstaat niet.

“No matter how good your analysis and emotional investment are, if they aren’t clearly expressed in your physical and vocal behaviour, it’s all just an academic exercise” (Deer, Dal Vera, 2016)

Denken volgens de puls
Voor het behandelen van (Shakespeare) monologen stelt Cicely Berry (2000):
“If the metre is the rule by which we should work, the actor must start to think and feel in that pulse; for when the rhythm breaks within the text it does so because the character, to a large or small degree, is at odds with his natural rhythm. And so the metre is there to help the actor find the impulse.”

Hier kan een parallel naar liedteksten worden getrokken:
Als het ritme de regel is volgens welke we moeten werken, moet de zanger denken en voelen volgens de puls.
Dit betekent dat bijvoorbeeld een lange noot een langzaam uitgedrukte gedachte is en snelle muziek ook betekent dat er snel gedacht moet worden. Acterende zangers (of zingende acteurs) moeten zich bewust zijn dat ritme en vorm een integraal onderdeel van betekenis vormen. Een verandering in ritme, melodie of harmonie, betekent dan vaak ook een dramatische verandering. De stuwing van de gedachte kan hiermee worden geholpen door een verandering in de muziek. Door de puls te laten werken kan de tekst veel lichter worden gehouden en hoeft de betekenis en intentie er niet doorheen te geduwd te worden.

Want ondanks dat ik het veel heb gehad over hoe muziek een belemmering kan zijn voor je tekstbehandeling draagt goed geschreven muziek uiteraard ook in grote mate bij aan je interpretatie. In het begin zal het een flinke klus zijn om aan al deze ‘regels’ te voldoen. Maar onthoud dat als je hier geoefend in raakt, de tekst en muziek voor jou gaan werken en je het als zanger en acteur een stuk makkelijker krijgt.

Tot slot
Om maximaal expressief te zijn is het een voorwaarde dat je verstaanbaar bent en is het een voorwaarde dat je publiek begrijpt wat je zegt. Als je deze drie pijlers van dictie onder de tekst weet te krijgen, bouw je pas echt aan liedteksten vol leven: aan Living Lyrics.

Bronnen
Berry, C. (2000). The Actor & The Text
Craig, D. (1990). On Singing On Stage
Deer, J., Dal Vera, R. (2016). Acting in Musical Theatre
Rietveld, A.C.M., VanHeuven, V.J. (2009). Algemene Fonetiek

Terug naar overzicht
Lars is een aardige en vrolijke jongen en een zeer talentvolle zanger / zangcoach. Vooral de techniek achter het zingen heb ik mogen ontdekken. De oefeningen die hij hiervoor gebruikt zijn (vooral in het begin) raar, maar het werkt echt! Door deze oefeningen en de ontvangen tips is mijn ruimte om te leren eindeloos! Alle lessen die ik tot nu toe heb gevolgd, waren zeer prettig. Vooral het zingen in de nieuwe studio onder begeleiding van een mooie vleugel is echt top!
- Tibor
Na zo’n 3 maanden zangles bij Lars, ben ik vorig jaar aangenomen op de vooropleiding zang van het Conservatorium! Wat ik fijn vind aan de lessen is dat er altijd wordt uitgelegd wat er nou precies gebeurd in je lichaam. Zo heb je dus een beter idee van wat je aan het doen bent en krijg je sneller en makkelijker het juiste gevoel te pakken. Ik merkte al heel snel vooruitgang. Lars zijn enthousiasme en de fijne locatie van de studio maakt het een hele fijne plek om zangles te krijgen!
- Tom (Zanger Retro Society, Vakopleiding Conservatorium ArtEZ)
Ik ken Lars als een energieke, enthousiaste, gedreven, maar bovenal heel positief ingestelde zangdocent. Hij geeft je zelfvertrouwen, maar laat je hard werken en haalt zo het beste uit jezelf naar boven. Lars staat nog vollop in de praktijk - ik heb met hem samen gewerkt bij de musical Soldaat van Oranje - en zo weet hij wat er op dit moment hip and happening is, en kan hij je door zijn specifieke ervaring zowel zangtechnisch als interpretatief helpen. Voor zangles ben je bij Lars in heel goede handen!
- Daan Smits (Zanger/Acteur, mede-oprichter Universal Voice System)
Ik heb ruim een jaar les gehad van Lars en ik heb ontzettend veel geleerd! Lars werkt nooit vanuit één specifieke stijl, maar probeert zo veelzijdig mogelijk te zijn zodat je heel veel variatie in sound leert maken. Hij geeft iedereen echt zangles op maat en legt alles uit, op een manier die jou aanspreekt. De nieuwe studio is ook te gek, want je hebt er goed de ruimte en het ligt vrij centraal in Arnhem. Bovendien is de les altijd heel gezellig!
- Nikki
Als saxofonist ondervond ik stemproblemen wanneer ik ging zingen. Na een optreden had ik vaak last van mijn stem. Met Lars heb ik gewerkt aan een gezonde stemtechniek. Na een aantal lessen begon ik mijn stem beter onder controle te krijgen en het lukte al snel een avond te zingen zonder enige last. Lars werkt efficiënt en snel, maar schuwt een plan voor de lange termijn niet. Als ingenieur waardeer ik zijn technische invalshoek en ik maak graag gebruik van zijn expertise op het gebied van liedtekstbehandeling. Het is heel leuk om op die manier de verdieping te zoeken!
- Ben
Lars weet je goed op je gemak te stellen en leert je je stem veel beter te beheersen. Daarbij legt hij goed uit wat er gebeurt in je lichaam, zodat je precies weet hoe je hier gebruik van kunt maken tijdens het zingen. Naast dat het altijd erg gezellig is in de les, waardeer ik Lars' gedrevenheid enorm. Lastige nummers die ik zelf niet onder de knie krijg weet hij zo te behandelen dat ze aan het eind van de les wel lukken. Lars heeft mij vertrouwen gegeven en mij veel bijgeleerd waardoor ik nu als leadzangeres bij een coverband op grote podia mag shinen!
- Nicole (Zangeres Partyband The Raise)
Alle vragen omtrent zang en stembeheersing kan je aan Lars stellen. Hij geeft duidelijk antwoord, maar hij gaat ook direct met je aan de slag en zorgt dat je het meeste uit je muzikaliteit en stem haalt. In mijn tijd bij Lars heb ik veel over harmonie en stembeheersing geleerd, en hij heeft mij erg geholpen bij het voorbereiden van audities. Daar heb ik onwijs veel aan gehad!
- Damian
I have joint the classes of Lars simply because I love music. I have no musical education but I hoped that I could learn the basis, believing that singing is not only having a talent but also knowing technique and practicing.
The singing lessons with Lars were exactly what I was looking for. Thanks to the right exercises and the guidance of Lars I’ve heard sounds & voice coming out from my throat, which I have not ever imagined being capable of. Even after long working day I was energized to drive from Wageningen simply because, despite of his young age, Lars is really good in tutoring and very pleasant to work with.
I moved away, but miss this classes a lot!
- Dominika
Lars zorgt er met zijn enthousiasme voor dat ik me snel op mijn gemak voel in zijn lessen. Hij hoort direct wat er nodig is om mijn stem te verbeteren en weet dit inzichtelijk te maken door het me in mijn lijf te laten voelen of door het bijvoorbeeld uit te tekenen op papier. Dankzij de lessen ben ik me veel meer bewust van de mogelijkheden van mijn stem, heb ik meer beheersing en heb ik het vertrouwen gekregen om auditie te doen voor de deeltijd musicalopleiding aan de MusicAllFactory in Tilburg. Lars heeft me hierbij enorm geholpen; hij gaf me praktische tips voor auditeren en hielp me om me vertrouwd te voelen met mijn auditienummer. Met succes: Momenteel zit ik in het eerste jaar van de MusicAllFactory!
- Lennart
Lars is een kundige docent met passie voor de stem, die eindeloos naar nieuwe mogelijkheden zoekt. Hoe beter hij je stem leert kennen, hoe meer hij precies weet wat jij nodig hebt om jouw stem tot z'n recht te laten
komen. Met zijn kennis en ervaring begeleidt hij mijn stem, waar in dit vak flink wat van gevraagd wordt, op een fijne manier. Ik blijf nieuwe hoogten, laagten, diepten, kleuren en kwaliteiten ontdekken in mijn stem, dankzij Lars!
- Mirjam van Wijk (professioneel zangeres/actrice, Conservatorium ArtEZ)
Ik kwam bij Lars terecht op aanraden van een vriend. Daar ben ik nog steeds heel blij om. De eerste maanden had ik een duidelijk doel: de rol van Roger in RENT. Dat was een flinke uitdaging die Lars wel aan wilde gaan. Vanaf de eerste les had ik het volste vertrouwen in zijn plan. Zijn aanpak werkte, zijn adviezen waren raak. Met precies genoeg achtergrond en heldere uitleg, zodat ik begreep wat ik deed. Maar net zo belangrijk: door zijn enthousiasme en vertrouwen zorgde Lars dat ik vrijuit kon zingen en oefenen. Mijn doel van die eerste maanden heb ik ruimschoots bereikt: ik ben trots hoe ver ik met Lars' hulp ben gekomen. Ik ga nog steeds graag naar de zangstudio om samen mijn stem nog verder te ontwikkelen.
- Huib
Lars is een fijne, veelzijdige zangdocent. Hij weet goed het balans te vinden tussen jou uitdagen en zorgen dat je je op je gemak voelt. Hij weet je goede oefeningen mee te geven en zorgt ervoor dat je ook thuis nog door hebt waar je mee bezig bent. Ik heb het gevoel dat ik altijd gehoord word en dat er ten alle tijden ruimte is om feedback te geven.
De methode waar hij mee werkt zorgt ervoor dat je sneller begrijpt wat er lichamelijk gebeurt tijdens het zingen. Ik heb in een korte tijd heel veel geleerd!
- Kiki
Ik heb nu ruim een jaar les bij Lars en iedere les blijft een leuke uitdaging. Wat de lessen vooral erg prettig maakt is dat de Zangstudio vertrouwd is. Lars lacht vaak met je en nooit om je. Hij heeft een ontzettend leuke humor waardoor ik elke keer weer uitkijk naar de lessen. Wat ik erg leuk vind is dat hij ook de techniek uitlegt waarmee je bezig bent waardoor je begrijpt hoe je jezelf kan verbeteren. Zingen is erg persoonlijk maar Lars helpt je de drempel over om er te durven staan.
- Joppe
Lars geeft altijd een goede uitleg over wat er precies met je lichaam gebeurt als je op een bepaalde manier zingt. Dat is heel erg fijn, want als je weet wat je precies doet kun je er altijd op terug vallen en ook (zo nodig) aanpassen. Lars laat je erg welkom voelen en daardoor blijf je gemotiveerd en dat geeft je ook rust als je zenuwachtig bent. Ook geeft hij fijne tips en oefeningen om thuis verder mee aan de slag te gaan. Oftewel: zanglessen waar iedereen wat aan heeft!
- Roos
Ik vond het vroeger altijd heel erg spannend om voor andere mensen te zingen. Sinds dat ik les heb bij Lars heb ik meer zelfvertrouwen in het zingen. Lars is altijd positief en aanmoedigend en hij legt goed uit op welke punten ik kan verbeteren. Ik heb nu een half jaar les van Lars en ik heb enorm veel van hem geleerd!
- Lieke
Lars is een geweldige zangdocent. Hij neemt de tijd voor je, stelt je op je gemak en vindt een perfecte balans tussen zuivere zang- en spraakoefeningen en het toepassen van het geleerde in een muzieknummer dat je zelf aandraagt. Ben geen zangwonder, maar ervaar dat ik door de tips en adviezen beter ga zingen, me zekerder voel en ook zelf hoor dat het toegepaste effect heeft. Hoop nog een tijdje door te kunnen groeien!
- Hans
Met zijn persoonlijke aanpak en fijne studio zorgt Lars ervoor dat je in alle vrijheid je stem kan laten horen. Hij neemt de tijd om jouw stem te leren kennen en weet precies wat er nodig is om het beste eruit te halen. Het is een avontuur dat je samen aangaat.
Lars geniet van het proces en viert de voortgang die je boekt tijdens de lessen. Zijn vriendelijke en optimistische karakter samen met zijn kennis en gevoel voor excellence zorgen ervoor dat je elke keer met een glimlach weer naar buiten loopt. Door hem leer ik mijn stem steeds beter kennen en haal ik er meer uit dan ik ooit had verwacht!
- Bob